Χώρος διαλόγου για τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές

Archive

Author Archives: δυάς

35.2

Πώς να μη διαβάσεις ένα μυθιστόρημα. Η «εξ αποστάσεως ανάγνωση» (distant reading)
Μπορεί να αναλύσει κανείς λογοτεχνικά κείμενα χωρίς καν να τα διαβάσει; Να οδηγηθεί σε συμπεράσματα που αφορούν αφηγηματικές δομές και λογοτεχνικά μοτίβα χωρίς να καταφύγει στην παραδοσιακή μέθοδο της εκ του σύνεγγυς ανάγνωσης (close reading); Ναι, απαντά ο Franco Moretti, ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, εισηγητής της μεθόδου της μη ανάγνωσης ή εξ αποστάσεως ανάγνωσης (distant reading). Η εν λόγω μέθοδος, η οποία προϋποθέτει τη χρήση αλγορίθμων, στατιστικών εργαλείων και προγραμμάτων, αναπτύσσει ποσοτικές μεθόδους για να διαχειριστεί μεγάλο όγκο δεδομένων που παρέχεται από ψηφιοποιημένα λογοτεχνικά έργα, αποτυπώνοντας τα αποτελέσματα υπό μορφή γραφημάτων και δέντρων. Η εξ αποστάσεως ανάγνωση έχει τη δυνατότητα να αποκαλύψει μοτίβα και αφηγηματικές τάσεις σε σώματα λογοτεχνικών κειμένων που δεν μπορεί να εντοπίσει η ανάγνωση η οποία επικεντρώνεται αποκλειστικά στη λέξη προς λέξη ανάγνωση του κειμένου.
Διαβάστε περισσότερα

34.1
To δίκτυο υποδομών για την έρευνα στις ανθρωπιστικές επιστήμες DARIAH-GR/ΔΥΑΣ και η υποδομή γλωσσικών πόρων, τεχνολογιών και υπηρεσιών clarin:el ενώνουν τις δυνάμεις τους! Αποτέλεσμα αυτής της σύμπραξης είναι η ΑΠΟΛΛΩΝΙΣ, η εθνική υποδομή για τις ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες και τέχνες, και για τη γλωσσική έρευνα και καινοτομία. Ανακαλύψτε και χρησιμοποιήστε ψηφιακά εργαλεία και πόρους, αξιοποιώντας τις υπηρεσίες των δύο συνιστωσών της υποδομής. Ενημερωθείτε για ψηφιακές τεχνικές και μεθόδους. Εκπαιδευτείτε στη χρήση ψηφιακών πόρων και πραγματοποιήστε την έρευνά σας σε τομείς των ανθρωπιστικών επιστημών και τεχνών και της γλωσσικής επιστήμης με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας.
Περισσότερα: https://apollonis-infrastructure.gr/
Διαβάστε περισσότερα

 

Untitled1

Ο Γιώργος Μαρανδιανός είναι 35 ετών. Αφού αποφοίτησε από το Ελληνικό Κολλέγιο Λονδίνου (Hellenic College of London), επέστρεψε στην Ελλάδα και σπούδασε Ψυχολογία στο τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, συμμετέχοντας παράλληλα και σε αρκετά σεμινάρια φιλοσοφίας και ψυχολογίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κοινωνική ψυχολογία , την κοινωνιολογία γενικότερα και για την επιρροή που έχει η εξέλιξη της πληροφορικής πάνω στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Έχοντας παράλληλα μεγάλη αγάπη για ο,τιδήποτε έχει σχέση με hardware και υπολογιστές απο μικρή ηλικία, εργάστηκε ως τεχνικός υπολογιστών κατά την διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας καθώς και αργότερα, και ως εκπαιδευτής υπολογιστών και δικτύων στην Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων. «Το να συμμετέχω ως ερευνητής στο DARIAH : Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για μένα να παντρέψω τις δύο μεγάλες μου αγάπες, της ψυχολογίας και της πληροφορικής, να εμπλακώ σε πολύ ενδιαφέροντα απο πολιτισμικής και κοινωνιολογικής πλευράς έργα , όπως αυτό της Europeana, και μέσα από το user feedback που καταγράφεται να μελετήσω καλύτερα την ανταπόκριση του κόσμου πάνω στην ψηφιοποίηση ενός τεράστιου όγκου δεδομένων σχετικού με τον ανθρώπινο πολιτισμό, μεγάλο μέρος του οποίου ήταν μή προσβάσιμος μέχρι πρόσφατα στο ευρύ κοινό.»

Στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσουν οι ήρεμες βόλτες στην φύση, να παρακολουθεί πολιτιστικά δρώμενα ποικίλης θεματολογίας, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια καθώς και η ανάγνωση κόμιξ.

 

Untitled

Γεννήθηκα στις αρχές του ’77 στη Λευκάδα, με το που τελείωσα το σχολείο έμεινα σε ένα άλλο, μεγαλύτερο νησί, την Κρήτη, όπου περάτωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας και το πρώτο μεταπτυχιακό με ειδίκευση στην Κλασική Αρχαιολογία. Κατόπιν εγκαταστάθηκα στην Αθήνα και εργάστηκα στο Επιγραφικό Μουσείο, όπου ανακάλυψα και το ενδιαφέρον μου για το αντικείμενο της Eπιγραφικής. Παράλληλα ολοκλήρωσα ακόμη ένα μεταπτυχιακό με θέμα τη συμβολή των νέων τεχνολογιών στην οργάνωση μουσειακών εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Με την ένταξή μου στην ομάδα του DARIAH-GR έχουν διευρυνθεί τα ενδιαφέροντά μου και στο χώρο των DΗ, κάτι που ενισχύεται με τις δράσεις της ομάδας, αλλά και με το τακτικό «ταξίδι» στον ψηφιακό κόσμο των ανθρωπιστικών επιστημών. Στον ελεύθερο χρόνο μου προσπαθώ να ξεκολλάω από τις οθόνες, μεγάλες και μικρές, και να βγαίνω στον πραγματικό κόσμο, ιδιαίτερα σε μέρη γαστρονομικού ενδιαφέροντος…

 

 

DSCN9555 (1)
Σπούδασα στο τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (κατεύθυνση Κοινωνικής Ανθρωπολογίας) του Παντείου Πανεπιστημίου και συνέχισα τις σπουδές μου στο University of Edinburgh, από όπου έλαβα τον μεταπτυχιακό μου τίτλο στις Ισλαμικές και Μεσανατολικές Σπουδές (MSc in Islamic and Μiddle Εastern Studies). Επέστρεψα στην Ελλάδα και το Πάντειο για να ξεκινήσω τη διδακτορική μου διατριβή. Στο πλαίσιο της έρευνάς μου, και επιτυγχάνοντας να συνδυάσω τα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα με την αγάπη μου για τα ταξίδια, έμεινα ένα διάστημα στη Λιβύη και την Αίγυπτο. Είμαι μέλος της ομάδας DARIAH-GR της Ακαδημίας Αθηνών από τον Νοέμβριο του 2013. Η γνωριμία μου με τον κόσμο των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών και η ενασχόλησή μου με υλικό εθνολογικού ενδιαφέροντος διεύρυναν το ερευνητικό μου πεδίο, που πλέον περιλαμβάνει και τη χρήση ψηφιακών μέσων για την αναπαραγωγή πολιτισμικής πληροφορίας.
Προσπαθώ να περνώ τον ελεύθερό μου χρόνο εκτός της πόλης.  Όταν αυτό δεν είναι δυνατό, κάνω βόλτες στις παρυφές της ή «ταξιδεύω» στους κόσμους της μουσικής και του κινηματογράφου.

katsiadaki

Πλούσιος απολογισμός και προοπτικές για μια γόνιμη όσο και απαραίτητη συνέχεια του έργου στην τελετή λήξης του DARIAH-GR – Ανάπτυξη της Ελληνικής Ερευνητικής Υποδομής για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες – ΔΥΑΣ.

 

Η τελετή λήξης του ΔΥΑΣ / DARIAH-GR Ανάπτυξη της Ελληνικής Ερευνητικής Υποδομής για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες έλαβε χώρα στο ιστορικό κτήριο της Ακαδημίας Αθηνών στις 15 Σεπτεμβρίου 2015. Τα μέλη του δικτύου ΔΥΑΣ / DARIAH-GR είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν συνολικά τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου, όπως τη δημιουργία Μητρώου Πόρων για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές (Ε. Βερναρδάκη, Η. Σουγιουλτζόγλου, Γ. Τζεδόπουλος και Α. Φαλιέρου), τις υπηρεσίες που προσφέρει το δίκτυο ΔΥΑΣ αλλά και εκείνες που προβλέπεται να ακολουθήσουν (Π. Κωνσταντόπουλος), τον απολογισμό των εκπαιδευτικών εργαστηρίων και σεμιναρίων που διοργάνωσαν τα μέλη του Δικτύου (Κ. Γαρδίκα) και τις μεθόδους και πρακτικές για την κατασκευή θησαυρών στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (Μ. Δασκαλάκη). Επιπλέον, η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από θέματα σχετικά με την σημασιολογική συσσώρευση και διάθεση περιεχομένου (Σ. Κόλλιας και Γ. Στάμου) και τη μετάβαση από ένα Δίκτυο υποδομών σε ένα Δίκτυο ερευνητών (Ν. Δασκαλοθανάσης και Μ. Χατζή). Στην καταληκτήρια ομιλία της η Ε. Κατσιαδάκη, διευθύνουσα του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Νεωτέρου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών και συντονίστρια του δικτύου ΔΥΑΣ, παρουσίασε μια συνολική αποτίμηση του έργου αλλά και τις προοπτικές του για το μέλλον.

Διαβάστε περισσότερα