Χώρος διαλόγου για τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές

Archive

Monthly Archives: December 2015

Screen shot 2015-01-30 at 2.10.08 μ.μ.

To Europeana Creative αποτελεί ένα project που επιχειρεί να συνδυάσει τον τεράστιο πλούτο από την ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά, που έχει συγκεντρώσει και εξακολουθεί να συγκεντρώνει η Europeana, με τη δημιουργικότητα 26 συνεργατών από 14 ευρωπαϊκές χώρες και από διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Οι συνεργάτες αναπτύσσουν ψηφιακές εφαρμογές επικεντρωμένες στο design, τον τουρισμό, την εκπαίδευση και τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά με τελικό στόχο να βρουν το δρόμο τους στην αγορά. Σκοπός του project είναι να καταδείξει το γεγονός ότι η Europeana μπορεί φιλοξενήσει τη δημιουργική επαναχρησιμοποίηση του ψηφιακού περιεχομένου της πολιτιστικής κληρονομιάς και των μεταδεδομένων τους παρέχοντας μία πλατφόρμα ανοιχτής πρόσκλησης σε φορείς (γκαλερί, βιβλιοθήκες, μουσεία) που επιθυμούν να χρησιμοποιηθεί το υλικό τους από καινοτόμες ψηφιακές εφαρμογές, αλλά και ανοιχτό κάλεσμα σε δημιουργούς που επιθυμούν να δημιουργήσουν εφαρμογές που επαναχρησιμοποιούν το πλούσιο ψηφιακό υλικό της Europeana.

Διαβάστε περισσότερα

logo

Εισηγήσεις και πολυμεσικό υλικό (βίντεο) από το Διεθνές Συνέδριο “Η Ανοικτή Πρόσβαση στα Ερευνητικά Δεδομένα ως μοχλός για την Ανοικτή Επιστήμη” που διοργάνωσε, ως τελική εκδήλωση του ευρωπαϊκού έργου RECODE, τo Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) στην Αθήνα (ΕΙΕ, 14-15 Ιανουαρίου 2015) μπορούν να αναζητηθούν εδώ. Στόχος του συνεδρίου, στο οποίο συμμετείχαν σημαντικοί πανεπιστημιακοί και ερευνητές από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, με ειδίκευση στον τομέα της Ανοικτής Πρόσβασης, ήταν η ανάδειξη βασικών θεμάτων για την προώθηση της Ανοικτής Πρόσβασης. Για τον σκοπό αυτό, έγινε επίσημη παρουσίαση των Συστάσεων Πολιτικής για την Ανοικτή Πρόσβαση στα ερευνητικά δεδομένα, οι οποίες διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο του έργου RECODE. Η διοργάνωση του εν λόγω Συνεδρίου από το ΕΚΤ στο πλαίσιο άσκησης του θεσμικού του ρόλου για την ενίσχυση της πολιτικής της Ανοικτής Πρόσβασης, ανέδειξε τη συμβολή και τον ενεργό του ρόλο στον τομέα αυτό.

Πηγή: http://enewsletter.ekt.gr/issue/283

Μαρία Χατζή, ΑΣΚΤ

books2

Η βιβλιοθήκη των Λεξικών και Θησαυρών για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες στον ιστότοπο zotero.org που συντάχθηκε από την ερευνητική ομάδα DARIAH-GR της Ακαδημίας Αθηνών, αποτελεί μια ενδελεχή καταγραφή όλων των ελληνικών έντυπων λεξικών για τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, απαρχής της εκδοτικής δραστηριότητας στον ελλαδικό χώρο μέχρι σήμερα. Σκοπός αυτής της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης είναι να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τον ερευνητή και κάθε ενδιαφερόμενο που αναζητά λεξικογραφικές αναφορές στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Έχουν καταγραφεί πάνω από 600 λεξικά, θησαυροί, λεξιλόγια, ορολογίες, που έχουν εκδοθεί στην ελληνική γλώσσα και έχουν ως θέμα τους τα γνωστικά αντικείμενα που εμπίπτουν ευρύτερα στον τομέα των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών: ανθρωπολογία, αρχαιολογία, γλωσσολογία, θεατρολογία, θεολογία, ιστορία, καλές τέχνες, κοινωνιολογία, κοινωνικές επιστήμες, νομικά, παιδαγωγικά, φιλολογία, φιλοσοφία. (Δεν περιλαμβάνονται ερμηνευτικά λεξικά, γενικά εγκυκλοπαιδικά λεξικά, λεξικά τρέχουσας ορολογίας). Κάθε εγγραφή εμφανίζεται με όλες τις πληροφορίες που διατίθενται από τον κατάλογο της βιβλιοθήκης στην οποία εντοπίστηκε. Επίσης, κάθε εγγραφή συνοδεύεται με ενδεικτικές θεματικές «ετικέτες» (tags).

Διαβάστε περισσότερα

IMG_1976

Στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου Ark4, ενός έργου συνεργασίας μεταξύ 4 Ινστιτούτων στο Τρόντχαϊμ της Νορβηγίας: NTNU UB; IDI; Regional State Archives και Deaf Museum, πραγματοποιήθηκε ημερίδα στη Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό Κέντρο ‘Αθηνά’ (Αθήνα) στις 7 Φεβρουαρίου 2015. Το πρώτο πρωτότυπο εργαστήριο πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2014 όταν 12 μαθητές από το σχολείο Steiner στο Τρόντχαϊμ συμμετείχαν σε μία ημερίδα για φυτά σε συνεργασία με τον Βοτανικό κήπο Ringve, Vitenskapmuseet στο Τρόντχαϊμ και Bjørn Sæther. Ομοίως, μια δεύτερη ημερίδα ARK4 πάνω σε βότανα και φυτά πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Ερευνητικό Κέντρο ‘Αθηνά’ και οργανώθηκε σε συνεργασία με τη Νορβηγική Πρεσβεία στην Αθήνα. Οι συμμετέχοντες ήταν μαθητές 10 με 17 ετών. Η βιολόγος Γαβριέλλα Παπαστεφάνου έκανε μια εισαγωγική παρουσίαση στα παιδιά ενώ το παιχνίδι παρουσιάστηκε σε οθόνη αφής από τον μηχανικό Η/Υ Γιάννη Λευθεριώτη. Τα παιδιά απάντησαν σε ένα τεστ γνώσης πριν και μετά το παιχνίδι καθώς επίσης και σε μια έρευνα σχετικά με την ποιότητα της εμπειρίας τους στο παιχνίδι. Στο τέλος, τα παιδιά συζήτησαν με δύο συνεργάτες της Μονάδας Ψηφιακής Επιμέλειας, τις Αγιάτη Μπενάρδου και Ελίζα Παπάκη, οι οποίες τους παρακολουθούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού. Τα αποτέλεσματα αυτής της ποιοτικής έρευνας θα δημοσιευτούν σε έκθεση στο πλαίσιο του έργου.

Διαβάστε περισσότερα

2

Εικόνες καταστροφής από το μουσείο της Μοσούλης έκαναν πρόσφατα το γύρο του κόσμου. Αριστουργήματα ανεκτίμητης αξίας της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς καταστράφηκαν, κάνοντας όσους έβλεπαν τις εικόνες να αισθάνονται ανήμποροι μπροστά στο ανεπανόρθωτο του συμβάντος. Ωστόσο υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε για να θεραπεύσουμε σε ένα βαθμό αυτήν την καταστροφή. Με τη χρήση αυτοματοποιημένης φωτομετρίας από διαφορετικές φωτογραφίες των αντικειμένων αυτών μπορούμε, εικονικά τουλάχιστον, να τα αποκαταστήσουμε και να τα διατηρήσουμε ώσπου να ανοίξει ξανά το μουσείο. Τα μοντέλα των κινητών αντικειμένων που θα δημιουργηθούν θα μπορούσαν μάλιστα να χρησιμεύσουν για τον εντοπισμό μερών που λεηλατήθηκαν και πωλήθηκαν από το ISIS.

Διαβάστε περισσότερα

 

Untitled1

Ο Γιώργος Μαρανδιανός είναι 35 ετών. Αφού αποφοίτησε από το Ελληνικό Κολλέγιο Λονδίνου (Hellenic College of London), επέστρεψε στην Ελλάδα και σπούδασε Ψυχολογία στο τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, συμμετέχοντας παράλληλα και σε αρκετά σεμινάρια φιλοσοφίας και ψυχολογίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κοινωνική ψυχολογία , την κοινωνιολογία γενικότερα και για την επιρροή που έχει η εξέλιξη της πληροφορικής πάνω στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Έχοντας παράλληλα μεγάλη αγάπη για ο,τιδήποτε έχει σχέση με hardware και υπολογιστές απο μικρή ηλικία, εργάστηκε ως τεχνικός υπολογιστών κατά την διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας καθώς και αργότερα, και ως εκπαιδευτής υπολογιστών και δικτύων στην Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων. «Το να συμμετέχω ως ερευνητής στο DARIAH : Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για μένα να παντρέψω τις δύο μεγάλες μου αγάπες, της ψυχολογίας και της πληροφορικής, να εμπλακώ σε πολύ ενδιαφέροντα απο πολιτισμικής και κοινωνιολογικής πλευράς έργα , όπως αυτό της Europeana, και μέσα από το user feedback που καταγράφεται να μελετήσω καλύτερα την ανταπόκριση του κόσμου πάνω στην ψηφιοποίηση ενός τεράστιου όγκου δεδομένων σχετικού με τον ανθρώπινο πολιτισμό, μεγάλο μέρος του οποίου ήταν μή προσβάσιμος μέχρι πρόσφατα στο ευρύ κοινό.»

Στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσουν οι ήρεμες βόλτες στην φύση, να παρακολουθεί πολιτιστικά δρώμενα ποικίλης θεματολογίας, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια καθώς και η ανάγνωση κόμιξ.