Η πρώτη συνάντηση του DARIAH-EU στην Αθήνα!
Τον περασμένο Φεβρουάριο, η Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά», με χαρά οργάνωσε και φιλοξένησε στην Αθήνα συνάντηση εργασίας για το Πακέτο Εργασίας VCC2, Task 2, στο πλαίσιο του DARIAH-EU, φέρνοντας έτσι σε επαφή μέλη του Ευρωπαϊκού αυτού Δικτύου με Έλληνες ερευνητές. Διευρύνοντας τον κύκλο των συζητήσεων πάνω σε θέματα που αφορούν ένα από τα tasks του Πακέτου Εργασίας VCC2, συγκεκριμένα το task 2, «Κατανοώντας και διευρύνοντας την ερευνητική πρακτική», έτσι ώστε να συμπεριληφθούν και μέλη της τοπικής ερευνητικής κοινότητας, δόθηκε η ευκαιρία σε Έλληνες ερευνητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών να παρουσιάσουν τις σπουδές και το ερευνητικό τους έργο και να εκτεθούν σε όρους όπως οντολογία επιστημονικών μεθόδων, δεδομένα, ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες και εμπειρική έρευνα. Αντίστοιχα, τα παρόντα στην συνάντηση μέλη από το DARIAH-EU άκουσαν τις απόψεις των ερευνητών σχετικά με τις σχεδιαζόμενες δράσεις στο πλαίσιο του συγκεκριμένου task σε θέματα μοντελοποίησης της επιστημονικής δραστηριότητας και διεξαγωγής εμπειρικής έρευνας.
Οι συνεδρίες της πρώτης μέρας ήταν αφιερωμένες στην ανάπτυξη μίας Οντολογίας Επιστημονικών Μεθόδων. Σημαντικό τμήμα της συνάντησης υπήρξε η συζήτηση γύρω από την κατανόηση του τι είναι η επιστημονική δραστηριότητα στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες και πως μπορεί να μοντελοποιηθεί. Ο καθηγητής Πάνος Κωνσταντόπουλος (Υπεύθυνος Τμήματος ΜΟΨΕ) παρουσίασε εργαλεία οργάνωσης γνώσης ενώ υπογράμμισε την σημασία των οντολογιών ως εργαλείο που περιγράφει ένα συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο. Ακολούθως, οι προσκεκλημένοι ερευνητές που προέρχονταν από διαφορετικούς κλάδους των Ανθρωπιστικών Επιστημών παρουσίασαν την δουλειά τους προσπαθώντας να αναλύσουν την έρευνα τους σε μεθοδολογικά βήματα. Η παρουσίαση βοήθησε το κοινό να καταλάβει πώς οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες αποτελούν ένα διεπιστημονικό πεδίο στο οποίο εφαρμόζονται διαφορετικές μεθοδολογίες.
Διασκεδαστικό μέρος της ημέρας: το παιχνίδι Card-Sorting! Δώθηκαν κάρτες σε όλους τους συμμετέχοντες, όπου αναγράφονταν μέθοδοι διαφορετικών ταξινομιών, πιο συγκεκριμένα από την ταξινομία πληροφοριακών μεθόδων AHDS, την ταξινομία Oxford & Arts and Humanities.net, την ταξινομία από το DARIAH-DE, την ταξινομία μεθόδων για Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες CIRCA και την ταξινομία DH Commons. Ο στόχος των συμμετεχόντων ήταν να ομαδοποιήσουν αυτές τις μεθόδους ενώ το αντικείμενο του παιχνιδιού ήταν να προκαλέσει συζήτηση επί της διασαφήνισης των εννοιών «μέθοδος», «μεθοδολογία» και «εργαλεία» και να επιτρέψει στους συμμετέχοντες να εντοπίσουν τα μειονεκτήματα των υπαρχουσών ταξινομιών. Το παιχνίδι αποτέλεσε το έναυσμα μίας πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης για το πώς όλες αυτές οι μέθοδοι θα μπορούσαν να ενσωματωθούν σε μια οντολογία.
Οι συνεδρίες της δεύτερης μέρας ήταν αφιερωμένες σε μία εξελισσόμενη δράση στο πλαίσιο του DARIAH-EU, Πακέτο Εργασίας VCC2, Task 2, την Διαδικτυακή Έρευνα σε θέματα ψηφιακών πρακτικών στις Τέχνες και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Αυτή η Διαδικτυακή Έρευνα στοχεύει στην καταγραφή των συγκεκριμένων δράσεων, μεθόδων και τύπων πληροφοριακών αντικειμένων που χρησιμοποιούν οι ερευνητές των Ανθρωπιστικών Επιστημών σε όλη την Ευρώπη. Τόσο τα μέλη του Δικτύου όσο και οι προσκεκλημένοι ερευνητές ενεπλάκησαν σε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο και την έκταση του ερωτηματολογίου, εξετάζοντας έτσι την λειτουργικότητά του και βοηθώντας τα μέλη του DARIAH-EU να δημιουργήσουν ένα βελτιωμένο ερωτηματολόγιο! Η έρευνα αυτή θα είναι σύντομα διαθέσιμη σε όλους τους εθνικούς φορείς-μέλη του DARIAH-EU. Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Διαδικτυακή Έρευνα!
Στην ενδιαφέρουσα αυτή συνάντηση συμμετείχαν εκ μέρους του DARIAH-EU ο Καθηγητής Manfred Thaller (Πανεπιστήμιο Κολωνίας), η Ingrida Vosyliūtė (Πανεπιστήμιο του Βίλνιους) και ο Jurij Hadalin (Ινστιτούτο Σύγχρονης Ιστορίας Λουμπλιάνα) ενώ ανάμεσα στους προσκεκλημένους Έλληνες ερευνητές ήταν η Ξένια Χαραλαμπίδου (Βρετανική Σχολή Αθηνών), ο Δρ. Χρήστος Χατζημιχαήλ (Ακαδημία Αθηνών), η Καθηγήτρια Κατερίνα Γαρδίκα (Τμήμα Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών), η Καθηγήτρια Έφη Γαζή (Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) και ο Δρ. Παναγιώτης Πούλος (Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» συντόνισε και τροφοδότησε την συζήτηση μέσω του Καθηγητή Κωστή Δάλλα (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο – ΜΟΨΕ, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά») και του Καθηγητή Πάνου Κωνσταντόπουλου (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – ΜΟΨΕ, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»).
Ελίζα Παπάκη, Λεωνίδας Παπαχριστόπουλος, Νεφέλη Χατζηδιάκου